stwem i higieną pracy zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. W ramach struktury organizacyjnej firm działających w branży BHP można wyróżnić kilka profesji, które wymagają od pracownika posiadania określonych kwalifikacji. Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może zostać osoba, która posiada zawód technika BHP. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy jest osoba, która dodatkowo posiada trzyletni staż w służbie BHP, natomiast specjalistą do spraw BHP jest osoba posiadająca wyższe wykształcenie wraz z pięcioletnim stażem pracy. W ramach profesji związanych z tą branżą można wyróżnić jeszcze starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz głównego specjalistę do spraw bezpieczeństwa.
Zakres usług BHP
Obsługa BHP firm i przedsiębiorstw jest jedną z ważniejszych usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oferowanych przez specjalistyczną firmę. Obsługa BHP oznacza po prostu przejęcie wszelkich spraw związanych z utrzymywaniem bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy przez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Obsługa BHP obejmuje realizację czynności, które wynikają bezpośrednio z Rozporządzenia Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto firma przejmując kwestie związane z bezpieczeństwem zajmuje się także przeprowadzaniem odpowiedniego szkolenia BHP dla pracowników, zarówno okresowego szkolenia, jak i wstępnego szkolenia BHP. Obsługa BHP często obejmuje także kwestie związane z PPOŻ, takie jak regularne przeglądy sprzętu gaśniczego oraz prowadzenie szkoleń PPOŻ. Usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy dotyczą także wykonania oceny ryzyka zawodowego. Firma oferująca obsługę BHP zajmuje się także udzielaniem pomocy we wdrażaniu odpowiednich systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie.
Zakres obowiązków pracodawcy
Pracodawca posiada wobec zatrudnionych pracowników szereg różnych obowiązków, które są odpowiednio zawarte w tak zwanym Kodeksie Pracy. Zarówno pracownik, jak i pracodawca muszą spełniać wobec siebie określone obowiązki, które najczęściej są regulowane przez przepisy prawne. Jednym z działów zawartych w Kodeksie Pracy jest dział dotyczący bezpieczeństwa i higieny pracy. Przestrzeganie odpowiednich przepisów BHP jest bardzo ważne w każdym przedsiębiorstwie i zakładzie pracy. Obowiązkiem pracodawcy, który wynika bezpośrednio z przepisów zawartych w Kodeksie Pracy, jest zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń BHP. Szkolenia BHP są przeprowadzane przez odpowiednią firmę, która oferuje kursy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kursy PPOŻ. Za zatrudnienie pracownika nieposiadającego ukończonego wstępnego szkolenia BHP, pracodawca może ponieść konsekwencje w postaci nałożenia kary finansowej. Sam pracodawca także posiada obowiązek posiadania ukończonego odpowiedniego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zwolnienie z obowiązkowego kursu BHP
Każdy pracodawca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że do jego obowiązków należy zapewnienie zatrudnionym pracownikom odpowiedniego szkolenia BHP. Przeprowadzaniem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zajmuje się odpowiednia firma, która zatrudnia wykwalifikowanych pracowników znających bieżące przepisy BHP. Można wyróżnić dwie sytuacje, w których następuje zwolnienie z obowiązku ukończenia szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy. Z okresowego szkolenia BHP może być zwolniony pracownik w sytuacji, gdy podejmuje pracę na tym samym stanowisku bezpośrednio przez nawiązaniem umowy z obecnym pracodawcą. Inną sytuacją, w której pracownik nie musi uczestniczyć w kursie BHP, jest zatrudnienie na podstawie umowy o dzieło lub umowy o zlecenie. W takim przypadku to od pracodawcy zależy, czy uzna za konieczne przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Poza tymi dwoma przypadkami, okresowe szkolenia BHP obowiązują wszystkich pracowników oraz pracodawców, o czym warto pamiętać.